Resources Finance Business Partnering rolle

Af OLE LEMVIGH

AS IS situationen for en Controller er i dag i mange organisationer defineret som:

  • Korrekte tal i rapporteringen
  • Opfølgning på ikke korrekte tal
  • Viden om forretningens tal, men ikke om potentielle anvendelsesmuligheder

Typisk er Controlleren enten Financial eller Business. Resources komprimerede version af opgaverne er vist nedenfor:

Financial controlling

        • Orden i penalhuset
        • Finansiel integritet og compliance
        • Måneds/Årsrapportering
        • Balancefokus
        • IFRS eller andre standarder

Business Controlling

  • Performance management
  • Transparens i forretningens performance
  • Lønsomhedsanalyser
  • P&L-fokus (Budgetopfølgning)
  • Værdiskabelse gennem forbedret styring og effektivitet

Flere og flere virksomheder ønsker en TO BE situation, hvor det bestående team transformeres til en Finance Business Partnere (FBP) organisation.

Vi har defineret vores tanker om FBP’ens jobindhold

Finance Business Partners rolle

  • Nærhed til forretningen
  • Kan coache ledere, så de selv kan se potentialer
  • Frigøre forretningens potentiale – kan se muligheder for forretningen
  • Fokus på forretningsstrategien 
  • Værdiskabelse gennem påvirkning af beslutningsprocessen

Med sin faglige baggrund og sit dybe kendskab til forretningen skal FBP’en være i stand til at udfylde mange forskellige konsulentroller, ikke blot til deciderede økonomiske opgaver, men kunne også være projektleder ved implementering af nye systemer, ”neutral opmand” i forbedringsprojekter eksempelvis mellem salg og produktion m.v.

FBP forventes at kunne skabe værdi på disse tre områder

  • Omsætningsvækst
  • Volumen
  • Pris
  • Vareforbrug
  • Omkostninger
  • Finansiering
  • Skat
  • Lagrer 
  • Debitorer 
  • Kreditorer
Efter Resources’ mening vil den gode FBP:
  • Være i stand til at gennemføre en analyse af forretningsmodellen for en etableret virksomhed, såvel som en opstartsvirksomhed.
  • Være i stand til at analysere værdiskabelse, kunderelationer, salgskanaler, kundesegmenter og indtægtsstrømme
  • Være i stand til at analysere hvilke partnerskaber, nøgleressourcer, nøgleaktiviteter samt omkostningsstrukturer af forskellige forretningsmodeller
  • Være i stand til at forstå forskelle og sammenhænge mellem forskellige forretningsmodellers mønstre.
  • Være i stand til at se strategiske perspektiver og analysere disse

Vores proces til at finde den rigtige kandidat til opgaven indeholder interviews, en dyb kompetenceafdækning, færdighedstest samt personligheds test (Reflectors BIG FIVE). Denne proces anvender vi, så vi er sikre på at have afdækket kandidatens faglige kompetencer og ikke mindst kandidatens personlighed. Vi sikrer således, at den pågældende kandidat både fagligt og personligt kan udfylde sin rolle.

Vil du høre mere?

Kontakt os gerne på 6190 2020 for yderligere information om hvordan vi kan hjælpe dig med at få en medarbejder ombord med den rette faglighed og ikke mindst personlighed.

Del

Udgivet i Nyheder og tagget , , .